Umów się na spotkanie

Czym jest uchwała krajobrazowa?

W dniu 1 lipca wejdzie w życie w Krakowie nowy akt prawny. Przynajmniej w swoim założeniu, powinien zmienić (na lepsze!) nasze otoczenie. Mowa o tzw. uchwale krajobrazowej, czyli precyzyjniej: uchwale Nr XXXVI/908/20 Rady Miasta Krakowa z dnia 26 lutego 2020 r. w sprawie ustalenia ”Zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń”. Prace nad uchwałą były bardzo długie. Rozpoczęły się w II połowie 2015 r. W tym czasie akt prawny aż trzykrotnie: w 2017, 2018 oraz 2019 r. wykładano do publicznego wglądu. Po konsultacjach i poprawkach,  zmianach uchwała krajobrazowa w Krakowiew końcu wejdzie w życie.

Jak uchwała krajobrazowa wpływa na stawianie nośników reklam w Krakowie?

Zgodnie z § 3 Uchwały, ma ona służyć ustaleniu zasad i warunków sytuowania na terenie Miasta Krakowa obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane. Czyni się to, zgodnie z celami określonymi w Uchwale, by chronić:

  • istniejącą strukturę przestrzenną, tradycje miejsca, istniejących wartościowych lub zabytkowych obiektów i układów urbanistycznych poprzez ustalenie zasad i standardów decydujących o harmonii i porządku przestrzennym;
  • cenne historycznie i kulturowo walory widokowe Miasta;
  • poszanowanie dobrego sąsiedztwa oraz przeciwdziałaniu zawłaszczaniu przestrzeni publicznej poprzez ograniczenie sytuowania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych w przestrzeniach publicznych.

Zgodnie z Uchwałą, teren Krakowa zostanie podzielony na trzy strefy (w tym strefa III, podzielona dodatkowo na podobszary: Stare Miasto, Nowa Huta i Śródmieście), w których regulacja prawna będzie różna. Z powyższego podziału wyodrębniono tzw. ulice wlotowe oraz tereny towarzyszące obiektom usług, które będą podlegały odrębnemu reżimowi prawnemu.

Nośniki reklamowe w myśl postanowień Uchwały

Wedle uchwały, nośnikami reklamowymi są wyłącznie:

  • bannery,
  • billboardy o powierzchni 12 m² lub 18 m²
  • słupy plakatowo-reklamowe (tzw. okrąglaki)
  • panele reklamowe
  • murale reklamowe, totemy, pylony,
  • wolnostojące tablice reklamowe lub wolnostojące urządzenia reklamowe o powierzchni ekspozycji reklamy mniejszej niż 5 m kw.
  • inne tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe umieszczane na obiektach budowlanych.

W uchwale zawarto szczegółowe regulacje dotyczące lokowania poszczególnych nośników w wyżej wskazanych strefach.

Na mocy nowych przepisów zasadą ma być umieszczanie reklam na obiektach budowlanych wyłącznie poziomie parteru budynku. Odbywać się to ma w sposób niezasłaniający okien, drzwi i detali architektonicznych. Uchwała precyzuje również odległość billboardów od budynków, reklamowych tablic wolnostojących pod skrzyżowań czy też w jakiej odległości można stawiać billboardy od siebie.

Co z reklamami w czasie (permanentnych) remontów?

Po wejściu w życie ww. przepisów, ma się skończyć często spotykany proceder. Polegał on na na sztucznym przedłużaniu remontu celem pozyskania dużej powierzchni reklamowej. Uchwała dopuszcza wieszanie banerów reklamowych na czas prowadzenia robót budowlanych. Jednak może to trwać nie dłużej niż przez okres 12 miesięcy i nie częściej, niż co 7 lat.

Należy zwrócić uwagę, że Uchwała zmienia procedury dotyczące zezwoleń na zajęcie pasa drogowego oraz zezwolenia na umieszczenie reklamy. Decyzje administracyjne w tym zakresie wydane przed 1 lipca 2020 r. zachowują ważność, do momentu upływu terminu decyzji lub w przypadku dłuższego terminu maksymalnie do 30 czerwca 2022 r.

Od kiedy uchwała krajobrazowa w Krakowie obowiązuje i jak spełnić jej wymogi?

Uchwała wejdzie w życie 1 lipca 2020 r. Nowe regulacje mają zastosowanie nie tylko do obiektów wznoszonych po tej dacie. Odnoszą się również remontowanych czy przebudowywanych po wejściu w życie Uchwały. Tablice reklamowe i urządzenia reklamowe istniejące w dniu wejścia w życie uchwały, należy dostosować do zawartych w uchwale zakazów, zasad i warunków w terminie 24 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały, tj. do 30 czerwca 2022 r. Nie wymagają dostosowania do zasad i warunków określonych w uchwale obiekty małej architektury istniejące w dniu wejścia w życie uchwały.

Należy pamiętać, że umieszczenie reklamy bez ważnej decyzji administracyjnej może się wiązać z nałożeniem kary administracyjnej. Jej wysokość  powiązano z wysokością opłat za umieszczanie reklam, które w Krakowie były niedawno podwyższane. Tym bardziej rekomendujemy szczegółowe zapoznanie się z treścią Uchwały lub pozyskanie pomocy prawnej w tym zakresie.

W drugiej części wpisu omówione zostaną Uchwały krajobrazowej w Krakowie dotyczące ogradzania nieruchomości.

[źródło zdjęcia: flickr; licencja Creative Commons (CC BY 2.0)]