[źródło zdjęcia: flickr]
Własna praktyka, czy też nawet prowadzenie prywatnego gabinetu, czy całej kliniki to coraz popularniejsza forma wykonywania zawodu lekarza czy lekarza stomatologa, ale również pielęgniarki, czy fizjoterapeuty. Oczywiście działalność taka jest silnie obwarowana różnego rodzaju regulacjami prawnymi, których celem jest generalnie zabezpieczenie prawidłowego świadczenia usług medycznych na rzecz pacjentów.
Jednym z podstawowych wymogów o charakterze administracyjnoprawnym jest obligatoryjne przygotowanie regulaminu organizacyjnego. Obligatoryjność oznacza w tym wypadku, że każdy podmiot leczniczy musi go posiadać. Wyłączone z tego obowiązku są wyłącznie indywidualne praktyki lekarskie, pielęgniarskie oraz fizjoterapeutyczne prowadzone wyłącznie w zakładzie leczniczym na podstawie umowy z podmiotem leczniczym prowadzącym ten zakład. Zatem wymóg posiadania regulaminu obowiązuje, jeśli praktykujemy „na własny rachunek”.
Przepis prawny będący podstawą prawną obowiązku przyjęcia regulaminu organizacyjnego wskazuje, co powinien zawierać „w szczególności”. Nie ma przeszkód aby unormować w tym akcie również inne zagadnienia, w tym związane z organizacją i porządkiem procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w danym podmiocie, jeśli uznamy to za konieczne. Zatem minimalna treść regulaminu organizacyjnego musi zawierać:
-
firmę albo nazwę podmiotu – należy pamiętać, że w wypadku gdy prowadzimy podmiot lecznicy w formie jednoosobowej działalności gospodarczej to nazwisko przedsiębiorcy stanowi firmę podmiotu (a przynajmniej jej obowiązkowy element).
-
cele i zadania podmiotu- jako cele podmiotu wskazać należy elementy działalności leczniczej, a zatem:
– udzielanie świadczeń zdrowotnych,
– promocja zdrowia,
a w upoważnionych do tego podmiotach także:
– realizacja zadań dydaktycznych,
– realizacja zadań badawczych,
– przygotowywanie osób do wykonywania zawodu medycznego,
– kształcenie osób wykonujących zawody medyczne.
Zadania podmiotu leczniczego są zdeterminowane jego celami i stanowią ich doprecyzowanie.
- strukturę organizacyjną przedsiębiorstwa podmiotu – tj. schemat wewnętrznego zorganizowania podmiotu. W jej ramach będą występować jednostki i komórki organizacyjne;
- rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych – zgodnie z ustawą o działalności leczniczej mogą to być: stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne:
– szpitalne,
– inne niż szpitalne;
albo ambulatoryjne świadczenia zdrowotne.
-
miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych – siedziba przedsiębiorstwa podmiotu wykonującego działalność leczniczą, bądź też siedziba wydzielonej jednostki organizacyjnej.
-
przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, z zapewnieniem właściwej dostępności i jakości tych świadczeń w jednostkach lub komórkach organizacyjnych przedsiębiorstwa podmiotu;
-
organizację i zadania poszczególnych jednostek lub komórek organizacyjnych przedsiębiorstwa podmiotu oraz warunki współdziałania tych jednostek lub komórek dla zapewnienia sprawnego i efektywnego funkcjonowania podmiotu pod względem diagnostyczno-leczniczym, pielęgnacyjnym, rehabilitacyjnym i administracyjno-gospodarczym;
-
warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych;
-
wysokość opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej ustalonej w sposób określony w art. 28 ust. 4 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta;
-
organizację procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku pobierania opłat;
-
wysokość opłaty za przechowywanie zwłok pacjenta przez okres dłuższy niż 72 godziny od osób lub instytucji uprawnionych do pochowania zwłok oraz od podmiotów, na zlecenie których przechowuje się zwłoki w związku z toczącym się postępowaniem karnym – jeżeli podmiot wykonujący działalność leczniczą nie przechowuje zwłok pacjentów, regulamin oczywiście nie musi być wyposażony w postanowienia dotyczące wysokości opłat za takie świadczenie – ma to miejsce w wypadku, gdy podmiot wydziela świadczeń ambulatoryjnych
-
wysokość opłat za świadczenia zdrowotne, które mogą być, zgodnie z przepisami ustawy lub przepisami odrębnymi, udzielane za częściową albo całkowitą odpłatnością;
-
sposób kierowania jednostkami lub komórkami organizacyjnymi przedsiębiorstwa podmiotu.
Ponadto elementem obowiązkowym jest informacja o monitoringu wizyjnym, o ile jest prowadzony. Zwrócić uwagę należy, że monitoringiem mogą być objęte pomieszczenia ogólnodostępne, ale nie gabinetu w którym dokonywane są działania lecznicze.
W regulaminie organizacyjnym nie powinniśmy zawierać regulacji dotyczących praw i obowiązków pacjentów placówki. W odniesieniu do praw pacjenta są one kompleksowo unormowane w ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.Natomiast regulowanie obowiązków pacjenta nie możemy nigdy umieszczać regulacji, które mogłyby zostać uznane za ograniczeń praw pacjenta wynikających z ustawy.
Jeżeli działalność lecznicza jest wykonywana w formie praktyki zawodowej, to regulamin musi zawierać wyłącznie:
- firmę albo nazwę podmiotu;
- cele i zadania podmiotu;
- rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;
- miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych
- wysokość opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej
- organizację procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku pobierania opłat;
- wysokość opłat za świadczenia zdrowotne
Zgodnie z obecną regulacją prawną, regulamin ustalany jest przez kierownika podmiotu leczniczego. Powinien zatem przybierać formę wewnętrznego zarządzenia tego podmiotu lub w wypadku prowadzenia podmiotu w formie spółki prawa handlowego – uchwały. W wypadku praktyki zawodowej, gdzie nie ma kierownika, to prowadzący praktykę indywidualnie ustawa i wprowadza regulamin.
Regulamin organizacyjny zarówno w wypadku podmiotu leczniczego jak i praktyki zawodowej jest najważniejszym aktem wewnętrznym organizującym pracę i jest wymagany przez prawo. Powinien on być skonstruowany tak, aby zapewnić odpowiednie funkcjonowanie danego podmiotu i być dopasowany do specyfiki danej placówki medycznej. W razie pytań lub potrzeby uzyskania pomocy prawnej w omówionym zakresie, zachęcamy do kontaktu.
Najnowsze komentarze