Umów się na spotkanie

Czym są e-doręczenia

W dzisiejszym wpisie na chwilę odejdziemy od tematu DSA. Już 10 grudnia miały wejść w życie niezwykle istotne zmiany dla wielu podmiotów. Mowa o większości podmiotów administracji publicznej, osób zaufania publicznego oraz niektórych przedsiębiorcach. Od tego dnia zobligowani mieli być do stosowania tzw. obowiązku e-doręczenia. Od tego dnia podmioty te miały posiadać wyznaczony adres do doręczeń elektronicznych. Zgodnie z ustawą, nowa forma ma docelowo równoważna z dotychczasową przesyłką poleconą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru lub z doręczeniem osobistym. W praktyce to miało wyeliminować  obrót papierowy korespondencji. W obecnej formie,bardzo utrudnia on efektywne prowadzenie postępowania. Nie ma co się czarować jest on też po prostu archaiczny. Zamiar zatem był jak najbardziej słuszny, ale wykonanie pozostawało wiele do życzenia.

Opinie ekspertów o e-doręczeniach

Strona rządowa przeprowadziła konsultacje w tej sprawie. Eksperci, jak i przedstawiciele oraz organizacje podmiotów zobowiązanych do przestrzegania nowych obowiązków wskazywali na liczne mankamenty mającej wejść w życie regulacji. Brak było możliwości dostosowania w prawidłowym terminie i zakresie wewnętrznego obiegu dokumentów do nowych wymogów. W szczególności termin wejścia w życie był bardzo nieszczęśliwy. Przypadał bowiem na okres tuż przed największą wysyłką korespondencji przez samorząd terytorialny (decyzja ustalająca wymiar podatku od nieruchomości). Natomiast przedstawiciele samorządów zawodowych prawników wskazywali, że po wejściu w życie tych regulacji będą obowiązywały ich zwielokrotnione, dublujące się sposoby komunikacji z urzędami i sądami. Stąd apelowano o przesunięcie wejście w życie regulacji oraz wykorzystanie tego czasu na jej udoskonalenie jeszcze przed wejściem w życie. Alternatywą były tylko eksperymenty „w praniu”.

Czy obowiązek posiadania adresu do e-doręczeń wejdzie w życie w 2023 r.?

W związku z powyższym Ministerstwo Cyfryzacji zdecydowało, ze termin na wdrożenie systemu e-doręczeń przesunie. Komunikat w tym zakresie – zmieniający komunikat Ministra Cyfryzacji z dnia 29 maja 2023 r., opublikowano w Dzienniku Ustaw. Aktualnie nowym terminem jest 30 grudnia 2023 r.

Niezależnie od powyższego, Ministerstwo Cyfryzacji planuje przedłożenie projektu ustawy zmieniającej ustawę o doręczeniach elektronicznych w zakresie maksymalnego terminu na wdrożenie systemu e-Doręczeń (nie jest to formalnie możliwe za pomocą komunikatów). Aktualnie termin ten to 1 stycznia 2024 r. Jeśli się uda uchwalić ustawę w tym zakresie, to obecnie planuje się, aby obowiązkowe e-doręczenia pojawiły się dopiero  1 stycznia 2025 r.

Kiedy zatem ostatecznie czekają nas obligatoryjne e-doręczenia? Niestety dopiero się przekonamy, chociaż w teorii już za miesiąc. W ten sposób prawodawca chyba stara się nam przypomnieć jak ważna jest pewność prawa. Przynajmniej wiadomo, czego sobie będą życzyć prawnicy w życzeniach świątecznych. 🙂