Umów się na spotkanie

Jakie reklamy są zakazane w Polsce?

W poprzednim wpisie wskazaliśmy na główne regulacje dotyczące reklamy internetowej w Polsce. Są one dość liczne, gdyż nie ma jednego aktu prawnego, który odnosiłby się do reklamy internetowej. Trzeba odpowiednio stosować przepisy odnoszące się do pozostałych rodzajów reklamy. W tym również te mniej oczywiste. I to tam należy szukać odpowiedzi na to, jakie są zakazane reklamy internetowe w Polsce. Jedną z tych ustaw jest ustawa o radiofonii i telewizji. Jak sam tytuł ustawy wskazuje, odnosi się ona do innych mediów, niż Internet. Wskazano w niej jednak, że jej przepisy stosuje się do dostawców usług medialnych oraz platform udostępniania wideo ustanowionych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Czyli również działających w Internecie. Muszą jednak stanowić one audycje w rozumieniu tej ustawy. O tym, kiedy materiał internetowy stanowi audycję w rozumieniu tej regulacji, napiszemy w jednym z kolejnych wpisów.

Jednak w ustawie znajduje się przepis, który można traktować jako uniwersalny przewodnik po zakazanych reklamach, niezależnie od medium publikacji.

Zakazane przekazy reklamowe w prawie polskim

Mowa tutaj o art. 16b ust. 1 pkt 1-7. wskazanej ustawy. Wymienia on ustawy, które zawierają zakazy reklam. W większości przypadków, zawiera się w tym również zakaz reklamowania tych treści w Internecie. Co istotne, zakazy te są tak szerokie, że odnoszą się również nie tylko do samej reklamy, ale i do sponsorowania, czy np. lokowania produktów.

Zgodnie z wymienionymi w tym przepisie aktami prawnymi zakazanymi przekazami reklamowymi są te, które dotyczą:

  • wyrobów tytoniowych i papierosów elektronicznych 
  • napojów alkoholowych;
  • świadczeń zdrowotnych udzielanych wyłącznie na podstawie skierowania lekarza;
  • produktów leczniczych
  • gier hazardowych
  • substancji psychotropowych lub środków odurzających
  • solariów

Żaden z tych zakazów jednak nie jest bezwzględny i dotyczy ww. produktów i usług tylko w zakresie wskazanym w konkretnych ustawach regulujących obrót nimi. Istnieją zatem przesłanki umożliwiające legalne promowanie albo chociaż informowanie o każdym z tych produktów czy usług. Będzie to przedmiotem osobnej analizy w kolejnych wpisach.

Czego nie można reklamować się w Internecie?

Poza powyższym katalogiem ustaw, które wprowadzają zakazy i ograniczenia reklamowania poszczególnych produktów i usług, również z innych ustaw, czy też wewnętrznych regulaminów podmiotów świadczących usługi reklamowe w Internecie wynika, jakie są zakazane reklamy internetowe.

Większość z nich pokrywa się z przesłanką zakazu reklamy niezgodnej z prawem lub dobrymi obyczajami w rozumieniu ustawy o czynach nieuczciwej konkurencji. W tym wypadku bezwzględnie zabronione jest reklamowanie:

  • wszelkich produktów naruszających prawa osób trzecich. Mowa tutaj po pierwsze o podróbach. Są nimi zarówno produkty zawierające cudze znaki towarowe, logotypy, identyczne lub podobne do innych produktów. Jednak podobnie sprawa się ma do wszelkich produktów naśladujących cechy innych marek;
  • produktów chronionych prawami autorskimi co do których zlecający reklamę nie ma uprawnień;
  • programów hackerskich, usług i programów zwiększających sztucznie ruch na stronie, klikalność reklam, tzw. farm like’ów;
  • usług przygotowywania prac zaliczeniowych, dyplomowych czy umożliwiających zdobycie stopni i tytułów zawodowych czy naukowych;
  • zbiórek pieniężnych lub rzeczowych w celu innym niż wskazano w samej reklamie;
  • usług w których nierzetelnie przedstawiono kwestie odpłatności, sposobu płatności, czy ukrywających koszty ponoszone przez klienta;
  • phishingu, czyli wyłudzania poufnych informacji.

[źródło zdjęcia: flickr; CC BY 2.0]