Jakie reklamy są zakazane w Polsce?
W poprzednim wpisie wskazaliśmy na główne regulacje dotyczące reklamy internetowej w Polsce. Są one dość liczne, gdyż nie ma jednego aktu prawnego, który odnosiłby się do reklamy internetowej. Trzeba odpowiednio stosować przepisy odnoszące się do pozostałych rodzajów reklamy. W tym również te mniej oczywiste. I to tam należy szukać odpowiedzi na to, jakie są zakazane reklamy internetowe w Polsce. Jedną z tych ustaw jest ustawa o radiofonii i telewizji. Jak sam tytuł ustawy wskazuje, odnosi się ona do innych mediów, niż Internet. Wskazano w niej jednak, że jej przepisy stosuje się do dostawców usług medialnych oraz platform udostępniania wideo ustanowionych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Czyli również działających w Internecie. Muszą jednak stanowić one audycje w rozumieniu tej ustawy. O tym, kiedy materiał internetowy stanowi audycję w rozumieniu tej regulacji, napiszemy w jednym z kolejnych wpisów.
Jednak w ustawie znajduje się przepis, który można traktować jako uniwersalny przewodnik po zakazanych reklamach, niezależnie od medium publikacji.
Zakazane przekazy reklamowe w prawie polskim
Mowa tutaj o art. 16b ust. 1 pkt 1-7. wskazanej ustawy. Wymienia on ustawy, które zawierają zakazy reklam. W większości przypadków, zawiera się w tym również zakaz reklamowania tych treści w Internecie. Co istotne, zakazy te są tak szerokie, że odnoszą się również nie tylko do samej reklamy, ale i do sponsorowania, czy np. lokowania produktów.
Zgodnie z wymienionymi w tym przepisie aktami prawnymi zakazanymi przekazami reklamowymi są te, które dotyczą:
Czego nie można reklamować się w Internecie?
Poza powyższym katalogiem ustaw, które wprowadzają zakazy i ograniczenia reklamowania poszczególnych produktów i usług, również z innych ustaw, czy też wewnętrznych regulaminów podmiotów świadczących usługi reklamowe w Internecie wynika, jakie są zakazane reklamy internetowe.
Większość z nich pokrywa się z przesłanką zakazu reklamy niezgodnej z prawem lub dobrymi obyczajami w rozumieniu ustawy o czynach nieuczciwej konkurencji. W tym wypadku bezwzględnie zabronione jest reklamowanie:
- wszelkich produktów naruszających prawa osób trzecich. Mowa tutaj po pierwsze o podróbach. Są nimi zarówno produkty zawierające cudze znaki towarowe, logotypy, identyczne lub podobne do innych produktów. Jednak podobnie sprawa się ma do wszelkich produktów naśladujących cechy innych marek;
- produktów chronionych prawami autorskimi co do których zlecający reklamę nie ma uprawnień;
- programów hackerskich, usług i programów zwiększających sztucznie ruch na stronie, klikalność reklam, tzw. farm like’ów;
- usług przygotowywania prac zaliczeniowych, dyplomowych czy umożliwiających zdobycie stopni i tytułów zawodowych czy naukowych;
- zbiórek pieniężnych lub rzeczowych w celu innym niż wskazano w samej reklamie;
- usług w których nierzetelnie przedstawiono kwestie odpłatności, sposobu płatności, czy ukrywających koszty ponoszone przez klienta;
- phishingu, czyli wyłudzania poufnych informacji.
[źródło zdjęcia: flickr; CC BY 2.0]
Najnowsze komentarze